10.1.11

Dunia Ini Penjara Hidup

Lahir dalam sebuah keluarga yang besar bagiku adalah rahmat.
Aku dididik mentaakul dan memahami; dengan cara sendiri.

Segalanya sendiri.
Dan aku bebas untuk memilih; setelah dipandu.

Lalu aku ingin jadi semua. Dalam sedikit kuantiti yang serupa mereka.
Aku bentuk kelainan yang unik - menjadi aku yang tulen. 
Aku kagumi unik. 

Sedikit hampa, aku masih lemah menyaring kebebasan.
Tapi itu silap aku. Aku mengaku.

Sejujurnya, aku pernah tewas.
Menggauli iblis di pintu neraka.
Dan ia sejarah. Yang tak mahu aku ungkap. 
Barangkali hanya membunuh saja aku anggap dosa.

Kali ini, aku insaf.
Tuhan. 
Satu. 
Tak pernah Dua.
Bijaksana.
Adil.
Maha.

Ya, dunia ini penjara hidup.
Sampai detik itu, kita bebas.
Sebelum itu, kita tetap terpenjara walau sudah mati.
Dalam ruang penjara ini, kita hanya ada dua teman.

Nafsu dan Akal.
Selebihnya kena ramah berkawan.
Sekadar gambar hiasan sahaja.


(Aku mohon maaf kalau kamu tak setuju.)




Tiada ulasan:

Catat Ulasan