13.3.11

Surat Pembaca

Salam sejahtera.
Saya mendapat maklum balas daripada salah seorang pembaca yang begitu prihatin akan permasalahan yang sedang berlaku di Akademi Pengajian Melayu Universiti Malaya.  Semoga kita mendapat manfaat daripada pandangan beliau.



Mengambil perubatan di Malaysia misalnya di UM lebih sukar untuk mendapat tawaran berbanding universiti terkemuka di UK. Misalnya saaran utk buat medic sekurang-kurannya 3A 1B berbanding UM 4 Flat CGPA asasi/matrikulasi sebahagian daripada perubahan polisi pentadbir UM yg terlalu obses dengan rangking. Perubatan di UM saya akui kualitinya setanding dengan program yang ditawarkan di luar negara. Berdasarkan perbualan saya dengan anak anak Malaysia jrusan perubatan di Oxford, Cambridge dan Imperial College, pelajar Malaysia memilih institusi luar negara ada beberapa faktor. Pertama kebanyakkan mereka lulusan sekolah berasrama penuh (SBP) dan memang tidak mahu sambung belajar di Malaysia sebab faktor pengalaman global, pendedahan selain keputusan SPM mereka yang cemerlang justeru memang natijahnya yang masuk IPTA adalah calon yang tak kurang hebatnya tapi lazimnya dalam bidang perubatan ini kalau bukan Cina dan India, anak-anak Melayu yang tidak mendapat tempat melanjutkan pengajian ke luar negara sebab faktor A level dan kualiti bahasa Inggeris yang rendah. 
Kedua, yang tak dapat tawaran di UM atau USM dan diberi tawaran di IPTA lain tapi menolak sebab mereka memang nak UM kalau tak dapat mereka sambung di overseas bagi ibu bapa yg berduit sekalipun tak dapat di universiti yang terbaik di overseas yang kurang berkemampuan sikit akan pilih Indonesia dan jarang yang pilih Mesir melainkan kuota JPA/MARA ke UK/Australia telah penuh seperti dalam kes sepupu saya. Kualiti graduan perubatan luar negara yang rendah berbanding graduan perubatan negara memang wujud khususnya dan kebanyakkanya dalam faktor yang kedua sebagaimana yang saya sebutkan tadi. 
Terutama apabila mereka tidak mendapat tawaran melalui JPA dan atas pembiayaan ibu bapa yang kaya di universiti yang kurang kompetitif sedikit. Kualiti graduan perubatan luar negara yang tak berkualiti timbul atas sebab ini dan ini mengubah persepsi majikan memandangkan mereka tidak terikat kepada biassiwa JPA/MARA maka mereka memilih untuk membuka klnik atau menyertai rakan kongi perkhidmatan perubatan swasta di Malaysia. Jika dahulu majikan terima bulat-bulat tetapi pada hari ini merka akan lihat dari soal pengiktirafan universiti tersebut di UK dan oleh persatuan pengamal perubatan di Malaysia sendiri dari segi sistem pengajian universiti terbabit sama ada menyediakan mereka sebagai graduan perubatan yang terlatih atau tidak dan di sini timbul bahaya graduan perubatan yang kurang berkualiti tapi bermegah dengan sijil lulusan luar negara yang kurang berkualiti atau tidak diiktiraf langsung.Boleh semak di laman web JPA atau KPT bagi kursus yang ada diikuti oleh pelajar Malaysia di luar negara dan bidang apa yang diiktiraf dan mendapat akriditasi untuk berkhidmat balik di Malaysia. 
Harapan pelajar jurusan tempatan tidak dianak-tirikan juga tapi memang sukar saya akui sebab mentaliti orang awam Malaysia yang rendah literasinya tentang fenomena universiti luar negara akan tetap menyanjung tinggi graduan luar negara tetap terbaik.
Manakala dalam bidang bukan kritikal seperti sains sosial, kemanusiaan, bahasa dan sebagainya saya terpaksa akui yang majoriti graduan Malaysia di luar negara memang terbaik berbanding graduan tempatan termasuk graduan lepasan Sastera dan APM sendiri berdasarkan pengalaman saya mengikuti pengajian yang sama tapi di tiga universiti; UM, British Columbia di Canada dan Cambridge di UK. 
Saya juga membandingkan kualiti ijazah pertama saya dalam bidang sains sosial dan lingustik dari UM dengan sepupu saya yang mengambil sains politik dan pengajian Melayu di Leiden University di Belanda. Beliau dengan mudah mendapat kerja di Institut Penterjemahan Negara, DBP dan kemudiannya beralih ke bidang yang lebih professional seperti juru runding marketing dan konsultan hartanah yang lazimnya memerlukan kelulusan alam bina di Malaysia. 
Memandangkan beliau menuturkan 7 bahasa dunia termasuk bahasa Melayu, ada kepakaran dalam ICT, penguasaan falsafah dan sains politik yang tinggi tentang negara di alam Melayu selain hobi melukis plan dan peta beliau menghabiskan masa lapangnya mengaudit pelbagai kursus berkaitan perniagaan, ekonomi dan arkitek semasa membuat ijazah pertama menjadikan beliau mempunyai nilai tambah dan sudah pasti secara logiknya jika saya majikan akan mengutamakan beliau berbanding graduan yang lain sebab banyak kemahiran beliau yang boleh dieksploitasikan oleh syarikat selain kelulusan dalam linguistik dan politik alam Melayu beliau, mengambil kira faktor ekonomi yang kurang memberangsangkan, adalah menjimatkan kos pengurusan dan pembayaran gaji jika mengambil calon sebegini. 
Saya berpendapat, graduan Malaysia dalam bidang bukan kritikal juga boleh bersaing sekiranya mereka bijak dan mempersiapkan diri mereka dengan pelbagai kemahiran sebegini rupa sebelum mereka meyarung jubah konvo dan secara rasminya bergelar graduan lepasan universiti. Dalam dunia yang semakin kompleks dan ekonomi yang tidak menentu kemahiran graduan yang serba boleh inilah yang menajdi daya pemikat kepada bakal majikan selain ijazah yang mereka ambil. Dalam masa yang sama, saya akui sistem pengajian di UM dalam bidang sastera, sains sosial, pengajian Melayu dan Islam perlu dirombak dan saya melihat kebolehpasaran graduan keluaran fakulti ini semua pada tahun 70-an seperti Aziz Deraman, Abdullah Hassan, Ungku Aziz kerana sistem pengajian mereka sekalipun bukan bersifat komersial tetapi modus operandi pengajian yang mewajibkan mahasiswa pada ketika itu menimba pelbagai kursus selain bidang yang mereka minati, misalnya selain pengajian Melayu, ada juga yang membuat minor dalam bidang ekonomi, politik dan perbanding sastera pelbagai bahasa selain Melayu. 
Hari ini apabila ruang dan skop fakulti bertambah kecil dengan pecahan APM dan API dari fakulti, saya kira menjadikan peluang dan skop graduan untuk membuat minor dalam pelbagai bidang terhad. Lihat model Fakulti Sastera NUS mereka masih lagi mengekalkan tradisis UM yang lama bagi membolehkan graduan lepasan fakulti tersebut berkualiti dalam kebanyakkan bidang yang mereka ambil sekalipun bukan komersial sebab tiada garis pemisah yang jelas dari segi autonomi dan pentadbiran kursus yang ditawarkan antara sains sosial, sastera, pengajian bahasa dan sebagainya. Ini mungkin boleh dipelajari sebagai salah satu cara menangkis timbulnya persepsi biawak hidup kepada mana-mana fakulti sedia ada.
Yang sukar memang akan tetap menjadi standard sekiranya ia masih lagi tidak boleh dicapai sebagai satu cara untuk memotivasikan diri mencapai sasaran tadi. Kalau sudah tercapai tidaklah namanya sukar kerana sudah terbukti kebolehannya dan itu yang sedang kita lakukan. Adakah kesukaran menyahut 9 cabaran/standard untuk menjadi maju dalam Wawasan 2020, bermakna kita mustahil untuk menjadi maju menjelang tahun 2020? Kita tahu 9 cabaran itu sukar tapi kita masih lagi meletakkannya sebagai sasaran dan standard yang perlu kita penuhi dan ini dikaitkan dengan kualiti secara langsung. Sukar atau mudah, itu realatif, dinamik dan tidak statik. Sesuatu yang sukar bagi anak kecil boleh jadi mudah bagi orang dewasa. Sesuatu yang mudah bagi negara maju boleh jadi sukar bagi negara membangun akan tetapi menjadi mudah sekiranya negara membangun telah menjadi maju. Transformasi sukar kepada mudah adalah proses evolusi dan revolusi mendepani halangan kesukaran untuk mencapai standard yang telah kita sasarkan. Setelah tercapai, tiada yang lagi sukar jika kita mahu mengukur dan menilai berdasarkan standard tadi. Kesukaran bagi Sang Nila Utama untuk menubuhkan kerajaan alam Melayu yang stabil, selamat, kuat dan bebas dari pengaruh Srivijaya dan Majapahit jauh berbeza dengan kesukaran Sultan Melaka terakhir untuk mempertahankan kedaulatan empayar Melayu dari serangan Portugis pada abad ke-15. Namun begitu, kesukaran yang dilalui oleh Sang Nila Utama tidaklah menjadi sesuatu yang sukar bagi waris-waris Parameswara di Melaka memandangkan mereka bukan sahaja berjaya mencapai sasaran standard/kesukaran untuk menubuhkan kerajaan yang kuat, berdaulat dan bebas disebabkan adanya perlindungan diplomatik China dari serangan Siam dan saki baki kerajaan Melayu purba sebelum Islam dan Melaka pada ketika itu.
Namun saya juga kurang bersetuju (jika?) obses dengan sesuatu standard tanpa menilai secara kritikal kapasiti kita dalam tempoh yang kurang munasabah untuk menjadi maju atau diiktiraf sebagai berkualiti. Misalnya kerana obses dengan rangking universiti, kita meletakkan standard kita adalah universiti terbaik dunia jika berjaya mencapai sasaran menjelang 2015 kita adalah universiti 100 terbaik dunia. Melihat Cambrige yang berusia 800 tahun berbanding UM yang berusia 50, dimana kapasiti kita? Tetapi dalam masa yang sama melihat keupayaan NUS dan Korea Selatan yang dahulunya tiada nama dalam peta pengajian dunia terkemuka, bisa sahaja melakukan pintasan masa dalam tempoh tidak kurang daripada 30 tahun menjadi universiti berada di kedudukan 50 terbaik dunia. 
Tetapi adakah kita sudah bersedia seperti mereka yang membuang tenaga kerja tempatan, mengutamakan graduan asing yang berkualiti dan penyelidikan dalam bidang sains semata-mata untuk maju. Ini bermakna kita kena tutup fakuti yang tak membantu dan buang pensyarah tempatan atau pun melebihkan kuota pelajar antarabangsa berbanding tempatan, adakah kita sudah bersedia melakukan perkara di atas? Saya kira kita sedang melakukan perkara ini secara halus sebagaimana yang dilakukan oleh NUS di Singapura dan Korea Selana misalnya. Tapi adakah model pengurusan universiti sedemikian selari dengan hasrat dan niat pembangunan yang hendak kita capai? Semuanya akan berbalik kepada kesilapan polisi dan asas sistem yang kita gunakan pada hari ini sama ada di peringkat kerajaan, pentadbir universiti dan sebagainya. Hakikat ini mungkin sukar diterima oleh penjawat awam yang membuat keputusan berkaitan polisi universiti sebab bagi mereka politik dan birokrasi adalah segala- galanya khususnya dalam suasana pilihanraya yang semakin menjelang dan desakan masyarakat yang mahu melihat hasil pembangunan (secara) sekelip mata melalui janji janji pilihanraya.
Justeru dalam persekitaran yang kurang memberangsangkan, saya rasakan adalah lebih bermakna daripada terus merugut dan menyalahkan orang lain dengan mempertahan idealisme yang tidak membantu, kita merebut peluang yang ada dan berusaha sedaya yang mungkin kita, sebagai mahasiswa untuk maju dan mengelakkan dari terus menjadi mangsa sistem sedemikian rupa dengan cara bertanya secara jujur pada diri sendiri, apa kelemahan diri saya dan bagaimana dengan peluang yang terhad saya boleh memperbaiki diri sendiri daripada menunggu untuk disuap walhal kita tidak tahu bila kita akan disuap dan adakah ia menyelamatakan kita daripada terus diganasi oleh sistem sedia ada. 
Ini resepi yang saya gunakan untuk mengorak langkah ke hadapan dengan cuba bersikap konstruktif selain kritikal dan bukannya terperangkap dalam perhitungan untuk memilih sama ada pesimis atau optimis. 

8.3.11

Kecaman Abdullah Munsyi kepada Orang yang Menghina Bahasa Sendiri

Kecaman Abdullah Munsyi kepada Orang yang Menghina Bahasa Sendiri



“Adalah suatu hairan lagi tercengang aku sebab melihat dan memikirkan hal orang Melayu ini belum sedar akan dirinya, dia tinggal dalam bodohnya itu oleh sebab ia tiada mahu belajar bahasanya sendiri dan tiada mahu menaruh tempat belajar bahasanya, maka mustahil pada akal adakah orang yang tiada belajar itu boleh menjadi pandai dengan sendirinya. Bukankah segala bangsa di dunia ini masing-masing ada belajar bahasanya?” 

~Abdullah Munsyi, 1822~